Prędzej czy poźniej nastąpi moment, w którym będziesz musiała wezwać fachowca. Z fachowcami różnie bywa. Czasami jest to „fachowiec”, a czasami FACHOWIEC. Najłatwiej poznać usługodawce po skończonej robocie, ale często to już za późno. Jest ten niezręczny moment, w którym on chcę pieniędzy, a ty zastanawiasz się za co.

Jakieś rozwiązanie?

Często mówi się o tym, aby brać fachowców z polecenia. Jednak różnie z tym bywa, ponieważ wielu usługodawców działa na zasadzie „albo się uda albo nie uda”. W zależności w jakiej branży szukamy człowieka. Jest wielu dobrych fachowców, ale niestety rynek jest pełny również ludzi, którzy nigdy nie powinni zajmować się usługami.

Ubiór

Wiele kobiet szczególnie dużą uwagę zwraca na to, czy fachowiec jest zadbany. Wierzcie mi, że większość dobrych usługodawców lata od domu do domu i ostatnią rzeczą, o której myślą to to, czy się czymś nie upaćkali. Czysty zadbany fachowiec to najczęściej pierwszy znak, że to osoba niezapracowana. Czyli lepiej unikać takiej osoby, no chyba, że jego branża jest „czysta”.

Kiedy Pani pasuję…

Bardzo często usługodawca mówi to zdanie. Wiele osób może to traktować jako coś pozytywnego. Bo ma dla mnie czas – jest miły. Jednak zazwyczaj to działa zupełnie odwrotnie. Dobry fachowiec to osoba zapracowana. Ona nie ma czasu na pstrykniecie palcami. Ma dużo zleceń więc ma terminy. Dlaczego ma dużo zleceń? Bo jest dobry w tym co robi. Jak się zdobywa doświadczenie? Po przez pracę. A dobry usługodawca to osoba doświadczona.

Zachowanie

Oczywiście miło jest jak przyjdzie fachowiec. Uśmiechnie się i wypiję kawkę czy zje ciasteczko. Sam doświadczałem tych naprawdę miłych zachowań wśród klientek. I to jest dobry sposób na sprawdzenie tego, czy fachowiec jest dobry w tym, co robi. Dlaczego? W większości przypadków dobry fachowiec odmówi, ponieważ ma ustawioną następną robotę i przyszedł do pracy, a nie na ploteczki. Oczywiście szybka kawa to nie jest znak, że fachowiec jest słaby. Jednak, jeżeli rozsiądzie się na fotelu to już dla was znak, że coś jest nie tak.

Rozmowa z klientem

Wiele z was może odebrać dobrego fachowca jako kogoś niemiłego lub nawet chama. Dlaczego? Dla takiej osoby najważniejszy jest czas. On też ma swoją rodzinę i przyjaciół. Rozmowa z dobrym usługodawcą zazwyczaj jest krótka zwięzła i na temat. Często nawet nie spojrzy Ci w oczy, tylko pyta się gdzie ma iść i zadaje pytania jak na przesłuchaniu. Czasem odbierane jest to mylnie jako chamstwo. Ale wyobraźcie sobie, że taka osoba rozmawia 5 min z każdym o pogodzie, czy nastrojach politycznych. Pięć minut to nie jest dużo prawda? Ale gdy pomnożyć te 5 minut razy 60 zleceń w miesiącu to mamy 300 minut. Te 5 godzin miesięcznie mógłby przeznaczyć, aby pobyć z rodziną lub złapać 1-2 dodatkowe zlecenia.

Ceny

Prawie każdy chce, aby było jak najtaniej. Nie ma w tym nic złego, przecież nie śpimy na pieniądzach. W każdej branży ceny za usługi potrafią się bardzo mocno wahać. Nie jest tajemnicą, że lepiej nie brać tych najtańszych ale kusi. Dlaczego niektórzy są dużo tańsi? Najczęściej dlatego, że mają małe doświadczenie i jeszcze nie do końca sobie zdają sprawę z odpowiedzialności. Bardzo często mają pracę etatową i sobie dorabiają, więc wychodzą z założenia, że nie muszą „aż tyle” brać. Niektórzy są nowi na rynku i walczą niską ceną. Sprzęt i doświadczenie kosztuje. Są bardzo marne szanse, że ktoś tani zrobi usługę dobrze. Nawet nie dlatego, że nie chce. Po prostu ma tak małe doświadczenie, że nawet nie widzi swoich błędów. Dobre usługi kosztują i najbezpieczniej brać tak ze środka. Bardzo drogich fachowców też trzeba unikać. Najczęściej dają tak wysokie ceny, bo mają mało zleceń.

Podsumowując

  • Dobry fachowiec za dużo nie gada.
  • Jest drogi, ale nie bardzo drogi.
  • Bardzo często jest brudny.
  • Nie ma czasu na ploteczki.
  • Ma dużo zleceń, więc ma terminy.
  • Może wydawać się niemiły.

Oczywiście są wyjątki, bo są różni ludzie. Ja skupiłem się na branżach, w których usługa trwa maksymalnie 2-3 dni, a zazwyczaj parę godzin. Kiedy stawiamy dom za pół miliona to rozmowa z klientem wygląda inaczej.